0

Lektionsplanlægning

Sikring af undervisningens indhold

Vi mener, at alle kan undervise. Men ikke desto mindre er det ikke al undervisning, der skaber læring.

Vi vil udfordre dig på at have fokus på læringsmål ved hver svømmelektion, du bringer dit barn til eller selv tager til.

Vi underviser instruktører i at have fokus på læringsmålene igennem eksperimenter og leg, da vi (og forskningen) ved, at dette er 90% mere effektivt end formel instruktion.

Vi anbefaler en opbygningen, der minder om denne:

 


1. Kill the Chill

- Start altid med en aktivitet med høj intensitet. Hvis dit barn er ny i vandet, så vælg altid en vandtemperatur på 30-34 grader celcius de første par gange).

"Kill the chill" handler om at få gang i de største muskler med det samme, så du eller dit barn ikke bliver kold - fordi hvis vi fryser, "virker" vores øre ikke.

Så kom igang - hop op, hop højt, dyk ned, lav en masse tossede ting, hvor niveauet af energi går op og ned, og kropsvarmen vil derved følge med.

2. Repetetion

Repetetion er dejligt - og ja, forbered dig på at synge den samme sang en million gange (hvis du går til babysvømning), da børn elsker reperetion og lære SÅ meget af det. I lektionsplanlægning bruger vi repetetion for at få børn (og forældre) til at huske noget fra sidste gang, eller vi bruger aktiviteter, som vi ved, de kender, fordi vi før har arbejdet med dem.


3. Nyt stof

En hvis mængde tid skal sættes af til nyt stof, hvilket selvfølgelig afhænger af, hvor meget tid, der er til rådighed i undervisningen - se dette som en model, hvor alle komponenter er vigtige, og fokuser ikke så meget på tidsindeling af komponenterne.

Nyt stof behøver både instruktion, guidning og masser af tid til eksperiment og leg.

Vær sød ikke at slå nysgerrigheden ihjel ved for meget formel læring. - Når nyt stof introduceres - lige meget om det er en af de fire grundfærdigheder, hop, vendinger, udspring - lav da altid plads til eksperimentering med den nye færdighed. Børn elsker det - og forskning i læring viser os, at børn lærer mere af uformel læring end formel læring.


4. Repetetion

Tja, hvad der ligger i repetetion behøver ikke gentages - men grunden til, at vi repeterer igen bør nævnes: hjernen husker igennem både følelser, krop, handlinger og tanker (fra kognitiv teori), dette betyder at repetetion, inden vi siger farvel og tak for idag, får børnene til at glemme (bare lidt af), at det nye stof måske var lidt svært, eller at der måske lige idag er sket noget, som barnet ikke brød sig om. Repetetion giver barnet en følelse af at have haf succes, og at føle succes giver en gnist af lykke. Denne repetetion vil herfor sikre, at dit barn opbygger færdigheder og kompetencer i vandet.


5. Farvel og tak

At forlade bassinet kan være svært - selvom nogen måske tænker "endelig!" - Vi håber ikke, at undervisningen frembringer den sidste tanke.

Farvel og tak kan indeholde leg med yndlingsredskaber, leg med de andre børn, eller et meget uformelt "farvel-eksperiment". I denne del skal der både være organiseret såvel som "fri" leg. 

Den organiserede leg sikrer, at alle har nogle at lege med, så sørg altid for, at der er en lille organiseret leg, så de børn, som er lidt generte kan være med sammen med en instruktør og andre børn, som heller ikke har mod på fri leg. Måske har de blot brug for to eller tre gange med organiseret leg, inden de har fundet en legekammerat på holdet.

Farvel og tak kan også indeholde en masse tossestreger med høj energi - hvis børnene forlader bassinet/svømmehallen, som om det er det sørgeligste nogensinde, så betyder det, at de har elsket at være der, og undervisningen er det hele værd.